Laden…

Stel uw vraag

Stel vrijvlijvend uw vraag met huurprobleem via de blauwe knop op de pagina.

Gratis advies binnen 48 u

Ontvang een eerste gratis kort juridisch advies per e-mail binnen de 48u.

Verdere actie nodig?

Ontvang de nodige aangetekende brieven, contracten, verzoekschriften etc per e-mail zodat U zelf verder de correcte stappen kan ondernemen.

Gemeenschappelijke kosten in een appartement

Gemeenschappelijke kosten in een appartement: wat en hoeveel?

Ben je op zoek naar een appartementje of ga je samenwonen met je vriend(in), dan is het een goed idee om een overzicht te maken van mogelijke kosten. Zo zijn er bijvoorbeeld naast de huurprijs van het appartement meestal ook nog gemeenschappelijke kosten om mee rekening te houden.

Gemeenschappelijke kosten

gemeenschappelijke kosten

Gemeenschappelijke kosten voor een appartement kunnen erg verschillen en ook wel snel oplopen. Zo is het logisch dat in een nieuwbouwcomplex de onderhoudskosten lager zijn dan in een ouder gebouw. Maar wat kunnen deze kosten nu allemaal inhouden?

We hebben een lijstje gemaakt:

  • Onderhoudskosten van het gebouw (water-, gas- en brandstofverbruik)
  • Onderhoudskosten voor de lift
  • Verlichting in de gangen
  • Kosten van de syndicus
  • Salaris van personeel voor het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes (bijv. poetsploeg en onderhoud van de tuin)
  • Verzekering en sociale lasten van de huisbewaarder

Deze kosten worden meestal forfaitair vastgelegd in het huurcontract. Dat wil zeggen dat je als huurder een vast bedrag per maand moet betalen voor de onkosten. Wanneer de kosten op deze manier zijn vastgelegd, worden ze niet geïndexeerd en veranderen ze niet gedurende de looptijd van je huurcontract (tenzij dit toch expliciet in je huurcontract vermeld wordt).

Hoeveel bedragen de kosten?

Hoewel de gemeenschappelijke kosten soms erg kunnen verschillen, mag je toch rekenen op ongeveer 80 euro vaste kosten per maand in een nieuwer gebouw. Voor oudere gebouwen kunnen de maandelijkse kosten oplopen tot zo’n 200 euro. Hierbij inbegrepen zitten naast het onderhoud van het gebouw vaak ook vergoedingen van renovatiewerken.

De vaste kosten moeten trouwens apart worden vermeld in het huurcontract naast je vaste huurprijs. Vergeet dit dus zeker niet even na te vragen vooraleer je je contract tekent om zo onverwachte kosten te vermijden.

Lees meer over huurproblemen op de pagina met veelgestelde vragen of bij de nieuwsberichten.

Bron: Hebbes.be


Huurproblemen - opzegwww.huurproblemen.be